Š.g. 10. un 11. novembrī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā notika starptautiska konference “Labā prakse autisma jomā 2017”, kurā piedalījās arī Rīgas Kristīgās vidusskolas skolotāja, logopēde Ina Kovaļeva.

Konferences atklāšanā tika apbalvoti aktīvākie darbinieki, kuri iesaistījušies autisma atpazīstamības un sadarbības veicināšanā ģimenēs un skolās.

Liene Dambiņa (Bērnu slimnīcas fonda vadītāja) iepazīstināja ar autisma konsultāciju kabinetu vecākiem izveidi un darbības principiem.

Sevišķi vērtīga bija Sue Leekam (Velsa) uzstāšanās, kura norādīja – kā strādāt ar bērniem, kuriem ir autisma pazīmes. Tika demonstrēta filma “Dzimšanas dienas ballīte” -lielisks materiāls autisma atpazīšanai. Ir izveidots posteris- SIGNS, pēc kura var noteikt autisma pazīmes skolā.

Sarah Barett no Velsas akcentēja šī projekta rūpīgi izstrādātās autisma pazīmju noteikšanas aptaujas rādītājus skolām. Šis projekts tiks ieviests Latvijā jau šoruden. Viņa iepazīstināja arī ar portāla Learning with Autism (Izglītošanās ar autismu) adaptēšanu un ieviešanu Latvijā.

Latvijas bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs  savā lekcijā ļoti labi izskaidroja ar autismu saistītos traucējumus un grūtības -kā notiek komorbiditāte starp dažādiem traucējumiem AST, UDHS, mācīšanas traucējumi, uzvedības traucējumi, tiki u.t.t. Kā šie traucējumi bieži kombinējas un nepastāv skaidras robežas, simptomātika ir nespecifiska un bieži notiek diagnostikas kļūdas, līdz ar to problēmas bieži netiek atpazītas un bērni nesaņem viņiem nepieciešanu palīdzību.

Konferences pirmajā dienā vēl ļoti interesanti bija noklausīties arī citu ārvalstu speciālistu pieredzi. Uzstājās dr.BCBA Christos Nikopoulos no Lielbritānijas- izcils uzvedības analīzes speciālists un supervizors, Autisma Konsultāciju servisa dibinātājs un direktors, kurš vairākus gadus sekmīgi strādā ar video izmantošanu autisma intervencēs. Lektors norādīja par uzvedības analīzes principiem un sociālo prasmju trenēšanu ar tehnoloģiju palīdzību. Latvijā pazīstamā lektore autisma jomā Ingera Lilja  no Zviedrijas atklāja savus vērojumus, kā bērni tiek iekļauti skolas vidē. Kas izdodas Latvijā un kas ne ,un kāpēc neizdodas.

Konferences pirmā diena noslēdzās ar ph.d. Zuilma Gabriela Sigurdardottir no Islandes lekciju ”Uz pierādījumiem balstītas mācīšanās pieejas bērniem ar mācīšanās problēmām” Zuilma Gabriela Sigurardóttir ir Islandes Universitātes asociētā profesore un Eiropas Uzvedības analīzes asociācijas prezidente, un viņa stāstīja par to, kādi ir uz pierādījumiem balstīti mācīšanās principi un, kā tos pielietot praksē bērniem ar dažādiem mācīšanās traucējumiem.

Konferences otrajā diena bija “Ideju tirgus” , kurā vecāki, pedagogi, speciālisti tika aicināti nākt ar saviem risinājumiem, sensorajiem materiāliem, rotaļlietām, grāmatām utt. Tika aicinātas arī skolas ar saviem labās prakses materiāliem autisma jomā. Piemēram, Rīgas 5. speciālā internātpamatskola – attīstības centra pedagogi piedalījās ar sekojošām idejām- “Kastīšu” principa izmantošana mācību procesa nodrošināšanai, skolas dienasgrāmātu pielāgošana skolēniem  ar funkcionāliem traucējumiem, dienas struktūras plānošana un īstenošana ikdienas dzīvē.

Vēl bija daudz un dažādas paralēlās darbnīcas un aktivitātes, kurās katrs konferences dalībnieks tiešām varēja izvēlēties un atrast daudz ideju rosinošu un pārdomu raisošu veidu, ka turpmāk uzdrīkstēties strādāt ar bērniem, kuriem ir AST. Bija prieks un vērtīgi apmeklēt tiešām satura ziņā tik bagātu un piepildītu pasākumu.

Projekta koordinatore I.Kovaļeva, M.Alksne

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *