Š.g. 25. oktobrī Rīgas Kristīgajā vidusskolas pedagogi projekta “Mācies, vēro un dari!” ietvaros noklausījās VSIA BKUS Bērnu slimnīcas novietnes „Gaiļezers” Bērnu psihiatrijas klīnikas psihiatra Gunāra Trimdas lekciju “Bērnu un pusaudžu emociju un uzvedības traucējumi, psiholoģiskais atbalsts.”
Bērnu psihiatrs iepazīstināja ar Starptautiska standarta diagnožu klasifikācijas sistēmu, pēc kuras diagnosticē bērnu un pusaudžu emociju un uzvedības traucējumus un bērnu un pusaudžu garīgās veselības traucējumu veidošanās specifiskajām īpatnībām, kā arī atgādināja par galveno skolas kompetenci- nodrošināt kvalitatīvu mācību un audzināšanas procesu un, kādas ir problēmas, kuru dēļ to neizdodas īstenot. Viena no tām-netiek nodrošināta bērniem un pusaudžiem droša, atbalstoša vide un apmierinātās viņu emocionālās vajadzības. Līdz ar to rodas nepieņemamas uzvedības gadījumi, kuri traucē attīstīties veiksmīgam mācību un audzināšanas procesam.
Gunārs Trimda atklāja efektīvas mācību vides principus izglītības programmas īstenošanai, ieteica psiholoģiskas un audzināšanas korekcijas metodes. Piemēram, mācību procesa organizācija – darbības veida maiņa atkarībā no bērna koncentrēšanās spējām, realizēt bērna vajadzību pēc kustībām, piemēram, noslaucīt tāfeli, izdot grāmatas, burtnīcas, izpildīt relaksācijas vingrinājumus, konsekventa uzvedības noteikumu ievērošanas kontrole, uzslavēt tūlīt, neatliekot uz vēlāku laiku.
Vēl tika atgādināts-slavēt bērnu, kad viņš ir to pelnījis, jo bērni ignorē aizrādījumus un aizliegumus, bet ir jūtīgi pat pret mazāko uzslavu, izvairīties no fiziskiem sodiem, jo attiecības ar bērnu ir jāveido uz savstarpējās uzticēšanās bāzes, nevis uz bailēm, nepavēlēt, bet lūgt (ne lūgties), uzklausīt, ko saka bērns. Tik uzsvērts, ka svarīgi ir, lai bērnam būtu noteikts dienas režīms– spēlēšanās, pastaigas, mācības, nemainīgs gulētiešanas laiks. Bērnu psihiatrs akcentēja, ka psihiski veselu bērnu izaugšanas priekšnosacījums ir psihiski/garīgi veselu pieaugušo radītā vide, kurā viņi attīstās. Tas ir paša pieaugušā-skolotāja, vecāka darbs ar sevi, pieliekot pūles savu emociju atpazīšanai, t.i., sevis iepazīšanai, pieņemšanai un spējai pielāgoties situācijai, iespējams pat zināmā mērā mainīties.
Lekcijas bija interesanta, izzinoša un rosinoša izmēģināt jaunas darba formas un metodes, lai nodrošinātu un uzlabotu iekļaujošu, drošu, attīstošu un labvēlīgu vidi visiem bērniem. Pedagogi bija pateicīgi un apmierināti par šo iespēju, tiekoties ar kompetentu praktizējošu bērnu psihiatru un cerot, ka šī sadarbība turpināsies.
Proj. koordinatore- M.Alksne, I. Kovaļeva